| ||||||||||||||||||||||||||||||
|
журнал "Вітчизна" №9-10, 2007 р. ОЛЕКСАНДР ГИЖА Авжеж, я лише прозаїк. Але душа моя завше раювала і страждала, коли
на якомусь заломі життя стрічала живу Поезію. Наснажену болем і любов’ю.
Знахідками і втратами. Сподіваннями і розчаруваннями. Оптимізмом і мінором… Я так відверто скучив за тобою, Оцей виразний мотив глибоких почуттів, чистих, як вода в гірському струмку, чуємо в ліриці В. Гужви скрізь, де він час при часі залучає нас до погляду в себе, у свою істинну сутність. Приміром, ще й у такий-от спосіб: Нам осінь двері відчиня в світи. Авжеж, про таку осінь писано-переписано гори паперу. Але останній рядок
цієї строфи – то голос причаєної туги, гірке одкровення, позначене темною
барвою скупої реальності, – самота є осінню душі серед осяйного літа.
Самотність у човні нині, де ще вчора на веслах сиділа весна з травневими
очима, а досвітком, таким тихим, як вода в лісовому озері, полинула у
вирій і весла забрала…Зверніть увагу – ліричний герой не скаржиться на
долю-мачуху. Від одкриває потаємне в своєму серці, а чорна барва тут –
лише в нашій уяві, ми її домальовуємо, бо своє вимірюємо на терезах поета. Завдає собі смерті свіча. Сталактити ковзькі стеарину. Тут кожний рядок – поема. Або новела. Або драма. Глибока, мов криниця
в пустелі нашого лютого сьогодення, яке, зокрема, засвідчують «графіті»
на стінах Києва: «Цушко врятував Україну!» Раби пишуть, наймають рабів,
раби розклеюють, раби оплачують. А Київ, той Київ, який століттями дрімав
під огидним дахом «моя хата скраю» і, здавалося, пробудився серцем на
Майдані, знову впав у залізобетонну летаргію… Мовчить. А тому, як могутній
подзвін на сполох: «Слово – воля хиренна. І Слово – довічна тюрма». Страшне
одкровення, але й знаменне! Не відаю, хто ще сказав так сильно, використавши,
до речі, дивовижно й паузи, і звукові модуляції слова-думки, слова-болю
і слова-заклику! Тополе, сестро, квапитись не стану – Кажуть, нібито з якогось десятка віршів легко вгадується життєва і літературна біографія автора і виразно проступає його творчий характер. Проте такий погляд звужує художницькі горизонти поета, огром його зацікавлень і творчих спонук. Валерій Гужва – явище в українській літературі, він ніколи не співав з чужого голосу, не шукав у собі чи поряд чужих слідів – він вибудовував храм своєї поезії поволеньки, відточуючи кожну деталь і думку, він завше тримав свої емоції на короткому припоні, хоча ніколи й не неволив їх. Тому в нього такий відточений і точний образ , а погляд чіпкий і гострий. Поет не заплющує очі на потворне й гидке, бо хто скаже за тебе те, що мусиш сказати тільки ти? А про прекрасне? Золоте наше слово шовкове, Або ось про сумний сорок сьомий, коли вбитих голодом людей десятками щодня знімали з товарняків на маленькій станції Гвіздець (Прикарпаття), – вони їхали роздобути мішечок хліба, бо не знали, що НКВС уже повигрібав у Західній Україні все до зернини, і селяни рятувалися від голоду жолудями і молюсками з річечки Чорнявки. А ми, діти «східняків», десятками поглинали раків: місцеві того часу їх не їли… І раптом такий актуальний і болісний перегук часів: Хіба ж у тому Батьківщина винна, Чи винна Батьківщина, люде? Давайте поміркуємо, як споночіє, замовкне
радіо, і лукаве око телека нарешті осліпне. Авжеж, ми справедливо хочемо
, аби світ визнав голодомор в 32-33 роках геноцидом нашого уярмленого
народу. Про сотні тисяч наших співвітчизників, які вижили у війну і впали
наповік, укинуті в смерть голодом сорок сьомого року, – мовчимо, як риба
на березі. Чи винна Батьківщина? Треба спочатку знайти істину: яка Батьківщина,
чия? Авжеж завинила, бо ідеологам тоталітаризму треба було винищили українців
до ноги. Це – по-перше. А по-друге? Що краще – вмерти на колінах від голоду,
маючи найкращі чорноземи, ставши перед цілим світом кріпаками, себто,
– р а б а м и, чи, може, варт обрати інше, більш достойне місце на одвічному
бранному полі України? Хіба українець не знає своєї кривавої, але також
і звитяжної історії? Хіба не наші прапрадіди утворили найпершу демократичну
республіку? А Конституція Пилипа Орлика? Який ще народ породив такий вікопомний
документ? Що треба було робити … Давайте вчинимо несподіваний екскурс
на Конотопщину. Маємо сонячний день 29 червня 1658 року. У небі співають
жайворонки, а на землі триває люта січа козаків гетьмана Виговського із
150 тисячами кінноти під началом ординського князя Олексія Трубецького.
Російський історик Сергій Солов¬йов писав про цю битву: «Цвіт московської
кавалерії загинув за один день, і московський цар більше ніколи не зможе
зібрати таку чудову армію. Цар Олексій Михайлович з’явився перед своїм
народом у жалобному вбранні, і Москву охопила паніка. Ходили поголоски,
що цар зібрався до Ярославля, бо Виговський наступає прямісінько на Москву…Чи
не радив нам Луцій Сенека: «Vivere militare est – Жити – значить боротися?».
Виговському не дали звершити задумане. Хто? Свої братчики, не чужі. Але
ж подвиг наших предків до чогось кличе, га? Не поможуть епітафії Я не фанат політичних памфлетів у поезії: як на мене, для них існують інші жанри, але подібна жарота думки не може не вкусити серця. Поет нібито не оголює назовсім своє серце, але біль його людський, найперше
синівський – за вітцівщину. Валерій Гужва також відає, що вчинок – се
людина. Тому припильновує свою ниву прискіпливо. Поет вельми поклоняється
слову, глибоко поважає його і береже, як зранену лань. Бо оті, що з осоружної
п’ятої колони, кричать день при дні про другу державну, плюючи українцям
в душу і в їхнє далеко не веселе прийдешнє. Моя мама, читаючи оголошення
на дощечці осередь рясних хлібів: «ПШЕНИЦА МИРОНОВСКАЯ. 100 ГА. БРИГАДИР
МІЗЕРНИЙ Х. П.», казала: Нахапавши з долоньок народу «зелені», вони гадають собі, що далеко втекли від такого: Старці прокидаються рано, Гірке, мов євшан-зілля, свідчення самовидця: книжки несуть здавати, як непотріб. Погодьтеся, се набагато потворніше, аніж багаття з книжок… І це – наша дійсність. Тисячі киян щодня несуть тонни «хрусталя», як самі кажуть. А, щоби конкуренти не підгребли, прокидаються разом із жайворонками і бігцем-бігцем по вчорашніх стійбищах киян-відпочивальників. Людоньки, що вони вчинили з нашим лісом на Виноградарі! Раби. Але з грішми. Раби з обідраними до живого м’яса душами. Опоганені бездержавністю ще в дідах і прадідах своїх, вони щодня пережовують і перетравлюють у проваллях черева надбані неправедним шляхом «у. е.»… Дикі свині лишають після сніданку чисту, переорану землю. «Кияни» з-під Бородянки, а надто оті, що пишуть на київських парканах: «Все будет Донбасс!..» лишають по собі гори сміття… Раби! Що тут удієш… Як гомоніли латинці за часів Енея, tempora mutantur, et nos mutantur in illis. Часи змінюються, і ми змінюємося з ними. Можливо, так було десь. У нас – ні. У нас беззаконня верхів породило вседо¬зволеність низів. І відразу приходить з Біблії: «Повсюди ходять нечестиві, коли нікчемні із синів людських піднеслися…». Люта правда, чи не так? Але – п р а в д а! Перебираєм зернятка дозрілі, Важко сказати з певністю, бо чимало осередь люду мутантів, чи не так, братове? Що ви скажете про нашу вітчизняну «еліту»? Навчалися майже всі з бісівськими хвостами, бігали вдень і вночі за викладачами вузів, щоби утяти ті лихі хвости, а тепер у Верховній Раді вічно хвостаті законотворять для власного бездонного черева і своїх нарождених, і ненарождених хвостатиків! Про їхню аберацію, авантаж, автофілію, агнозію свідкують геббельсівські промови з трибуни ВР. Жодного слова правди, скажімо, у тих же регіоналів, жодної живої іскрини інтелекту, все з написаного дияволом, лукаве, нечисте, все спрямоване супроти нашого народу і нашої держави, яку сикофанти з п’ятої колони нищать всіма засобами, окрім важкої зброї. Легеньку, себто кишенькову і мисливську з оптичним прицілом, вони застосовують з успіхом. А що – мутанти, хіба вони завинили, що народилися з духом Каїна в серці?.. Совкові раби. Наш історичний віз вже вкотре без коліс. А так, поете, хочеться з болем сказати, бо де, в якій країні, вже всоте
запитую, понад половини парламенту є лютими ворогами держави, якій вони
начебто законотворять? О, справді українці – унікальний нарід! Наймирніший
і найсумирніший, і такий добрий, що його хоч без хліба їж. І їдять. І
пожирають. Нашу волю. Нашу державність. Наше майбуття. Пам’ятаймо, що
за Сибіром сонце сходить, а воля заходить. Лілова хмара втрат розсілась на півнеба, Звідси в поезіях В. Гужви таке невідпорне, сказати б, катарсистичне начало його яскравих почуттів, найчастіше перевитих стражданням навпереміш з невичерпною любов’ю, яка вихопилася з його серця, як пташка з клітки, аби повідати нам, людям, себе і свій визвіл з полону журби. Ми стаємо свідками і учасниками дійства поетового сумління, що нелукаво протестує супроти вселенської лжі і моральних вериг, які притлумлюють народові його волю до свободи: Усі ми – підсвідомо – кріпаки, Філософія волі поета неспростовна, як і віднайдена у власних генах гірка істина – ми досі в пустелях рабства на нашій «не своїй» землі. А коли так, громадяни, то чи є у нас Батьківщина, а чи вона наша мачуха, якщо ми плюємо на свою вітцівщину, а поціляємо собі в душу? В позачассі, а чи позалітті, Не відаю, чи знає поет увесь огром смислу морального, ба, навіть історичного сенсу в рядках, які визріли у його зболеній душі і лягли такими пронизливими, такими пекучими на дотик серця і думки на біле поле паперу!.. Мушу зазначити, що поезія В. Гужви взагалі позначена «багатоповерховістю», себто між рядками, всуціль змонтованими глибоким інтелектом і трепетними почуттями, маємо філософські заглиблення, що їх годі збагнути «кавалерійським наскоком». Ось саме за цю багатоешелонованість міркувань та роздумів художника, його пошуків і знахідок, а часом і втрат, вродилася в моїй душі вдячна приязнь до поетового доробку взагалі і в названій збірці його непересічних творів і поготів. Непереборні пам’яті закони: Дуже хочу, аби читач перейнявся цими гарячими і страшними своїм страшним змістом рядками. Не струєно дощенту українську душу, Скажіть, будь ласка, це іскрина політичного памфлету? Ні. Тисячу разів – ні! Се жарина з пекельного багаття, яке палає-невгаває в поетовім єстві, живлячись його болем і його любов’ю до спаплюженої мутантами прадавньої материзни, яку стільки літ і століть плюндрують згадані «кирзаки» і копита північних ординців. І оті, що підказують їм підземні двері до наших твердинь і до наших погвалтованих азійщиною душ. (Пам’ятаєте почвару батуринського полковника Носа?). А проте поет, я вірую, завше мужній боян, й його оптимізм являє себе в історичному почассі: Не здатна вся потуга генних інженерій Коли я вперше потрапив на вікопомний Майдан і прочитав на одному хрещатицькому
наметі слово «ТУХОЛЬКА», я заридав, як маленька дитина. Я плакав, і серце
мені рвалося з грудей, уперше, певно, ставши вільним птахом, і ринуло
в щастя: душа моя, яка була пригноблена цілий мій прижиттєвий вік, прагнучи
підвестися з колін рабства укупочці з моїм народом, уперше зазнавши солодкого
повітря волі, побачила і повірила, що народ мій є, був, і буде вічно!
Бо така воля Божа – дарувати йому волю, бо Творець же сотворив людину
вільною!!! І тоді я – аж тоді! – утямив слова гімну, що завше потрясали
моє єство: «Ще не вмерла України І слава, і воля!..» Почули, панове енд панянки? А над нашими бродами – кілька танкових армій ординців. А наші броди беззахисні донині й донині палають на сонці білими кістяками наших пращурів… Хто там щось шепоче про старшого брата? У такому разі ми наївні, як немовлята… А на чиїх транспарантах над московськими проспектами світилося обличчя незабутнього проффесора зі словами: «Наш человек на Украине»? «Наш», хоч застрелься! Не знаєте, чому?.. І поетове серце кричить: Дощ іде. Вам, читачу, замало болю? Прошу: У плащику з минулого століття, Гадаєте, се про двірничку? О, ні! Це замалим не реквієм на бранному полі,
яке зветься Україна. О Боже, поможи нам пізнати себе і вигорнути з душі
раба! Пророк вчорашній нині вже смішний, Цю строфу можна було б широко розгорнути як глибоку розвідку на тему:
«Рибалили вчора, рибалять нині і рибалитимуть завтра». Бо се, сказати
б, рибалки з каїновою печаттю на лобі. Такі сикофанти завше удатні, бо,
як сказав у вікопомну годину Майдану один полковник спецслужби у радіоефірі,
«наші були в РУСі і є скрізь. Навіть увінчаний всіма можливими лаврами
шістдесятник також наш». Чули, пані й панове? Звідси мій спогад про крики
цього улаврованого уздовж і впоперек про цілковитий нейтрал України та
її доконечне ядерне роззброєння. Підніміть архівні зшивки тодішніх газет…
А як же можна було підняти економіку України за рахунок тих же ядерних
ракет!!! Усе пішло прахом, бо, як запевняв Юрась Бадзьо у величезній статті,
«ми не вміємо будувати державу, то ж пустімо до діла партократів, а вже
вони…». Я не цитую – передаю суть «державницьких» ремінісценцій шановного
правозахисника, в’язня совісті. Здали Україну тим, про кого прозрілий
наш улюбленець Борис Ількович сказав, що їх навіть слимаками назвати –
значить согрішити супроти сих живностей. За що, a propos, звільнили ’го
від червоних ланців. Дяка Богові найглибша, бо Україна виродила цього
Сина для себе, а не для ординської мажі. Перетікаю у нові часи Строфа густо пахне євшан-зіллям: поет, страждаючи, стає гірким самовидцем історичних реалій в нинішньому українському суспільстві і виразно бачить психологію рабів довкола себе. Тому так трагічно озвучує Валерій Гужва реквієм про свою Вітчизну: здійснися, державо, у майбутніх поколіннях, бо нинішні… Ну, про нинішніх відаєте, бо самі свіженькі, хоч, на жаль, мрієте про ковбаску за 2-20. А Валерій Гужва пише, і спробуйте опротестувати чи спростувати: Здавав у хімчистку душу. Алегорія сумна, як ніч після поразки на полі бою. Валерій Гужва – поет різновеликий, але завжди у власній тозі, у нього неповторні інтонації, тони і напівтони, акумуляція думки і глибокого почуття, їхня психологічна сув’язь удячно полонять нашу чутливу або позбавлену чутливости душу, якщо вже ми досі носимо вериги на серці… Поет, як добрий плугатар, оре не для себе, але як нащадок не тільки вчителів, а найперше хліборобів (ми-бо всі від одного колоска) гаразд відає, що посіяне мусить заколоситися щедро поміж людей, інакше для чого й сіяти…І я наразі упевнився, що поле, на якому сіє він свій біль і свою незнищенну надію, – серце читача – озветься рясно: вірою в спроможність українців захистити наші броди і свою оновлену оселю від лютости орди, яка трубадурить нам свою ненависть і брехню: Не віримо своїм у нашім власнім домі, Мабуть-таки часом віримо – собі. А кому ще вірити в цьому осоружному
сьогоденні України, коли радіо ЕРА передає звернення проффесора до народу,
в якому шапкодержатель паплюжить «вождів помаранчевої революції» і запевняє,
що тільки він та його загребуща зграя може… Дивина аж така, що годі забачити
її межі. У жодній країні, виявляється, немає стільки вірних спадкоємців
доктора Геббельса, як у нас. Пролетіла любов, Є речі, котрі коментувати гріх. Є почуття, які затинають подих. Оте поетове: «Відпусти мене…». Ні, я не можу… Душа протестує, бо прагне раювати, а не страждати: Горіла, як свіча, Аж раптом – суха гроза, я колись пережив її в степу: Лишилися на спомин жест і слово, Я щойно казав, що буде гроза… Хто не відає Гетсиманського саду, той не втямить трагічности сеї поезії. Валерій Гужва вміє живописати словом вельми економно, барвами він не зловживає, творить натхненно, але ніколи – силувано. Йому не байдуже, якими підуть у люди його поезії і з чим підуть. Звідси, напевно, така жива, тепла або гаряча тканина його творів, а його величність Образ панує, як сама довершеність, бо до неї, здається, навіть йоти не можна прилучити. Чорніша всіх чорнот, Ось так, поважане товариство: давайте купно візьмемо й собі. | |||||||||||||||||||||||||||||
|