| ||||||||||||||||||||||||||||||
|
журнал "Вітчизна" №1-2 2009 року МИКОЛА ЗИМОМРЯ Юрій Шип, самобутній художник слова із Закарпаття, видав нову книжку «Побожні думки в чотири рядки». Йдеться про майже дві тисячі набожних мініатюр, в основі яких – рефлексії, позначені мотивами зі Святого Письма: Книг старозавітних Пророків, Соломона, Сираха, Святих Апостолів. Рецензованому виданню передували збірки релігійних поезій і пісень Юрія Шипа, зокрема «Скибка духовного хліба» та «Славлю Бога», а також публікації в антологіях і часописах. І люди, і природа, Хвилюють і приваблюють щирістю почуттів та глибиною побожності медитації, своєрідні розмисли над минулим і сучасним у складних людських взаєминах. Чотирирядкові строфи містять оцінки морального характеру, повчальні судження, вихоплені з безпосередньої практики та життєвого досвіду. У бага¬тьох мініатюрах домінує викривальний пафос щодо зла й гріха в контексті дійства Божих заповідей. Автор апелює до совісті людини, реалій релігійних засад. Їхні спонукальні чинники й головні носії – це Віра, Надія, Любов. А ще – Страх Господній, як і в Книзі Мудрості Сираха та Посланнях Апостолів. У своїх філософських розмислах Юрій Шип усебічно вникає в природу добра і зла, правди і кривди, святості й гріха, нагороди та відплати. Нерідко цей вимір розглядається дидактично, оскільки автор резюмує, робить перестороги, аналізуючи як суспільне, так і приватне життя: Хто живе злим світом – Творець катренів окреслює побутовий і родинний уклади, розмірковує про потужність віри, багатство і бідність, чесність і підступність, інші прояви зі знаком земного й небесного, вічного й минущого, тлінного. З цих розважань випливає вмотивований логічний висновок: очевидна втіха й сенс буття людини за умов, коли животворить не показна «макдональдова», а справжня культура, яка полягає у збереженні народних традицій, прилученні до християнських обов’язків, шанобливій щирості до ближнього. Поет твердить: Життя без любові Книга спонукає читача задуматися над вічними цінностями, а відтак і тлінними марнотами, дивовижно порожніми блискітками світського життя (гляньмо на нечувано розкішні склепи у столиці над Дніпром, рекламні гасла яких зумисне далекі від Шевченкової мови!). Поет нерідко вдається до оцінок, які допоможуть розчарованим у світлих ідеалах зберегти їх на тлі сучасних реалій життя. Ці ідеали мають бути дороговказом на вузькій стежині до Храму: Абись не знав біди, Зазначу й таке: на сторінках збірки фігурують конкретні застереження всіляким нечестивцям: хто знає, може збагнути… Переконливо висвітлюються високі моральні засади у сполуці з вірою та надією на визволення: тут проступають слова про добротворців і правдоборців, кривдників та нехристів, власне, як спонука до побожного життя з любов’ю до Всевишнього та України. Наприкінці можна дійти однозначного висновку: ця книжка потрібна людям. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|